Σάββατο 7 Μαΐου 2011

ΕΝΑΚ: ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΦΡΑΓΜΑΤΑ


Κέρκυρα 7/5/2011


    Η ΕΝΑΚ, στην πιο πρόσφατη ανακοίνωσή της για την υπόθεση των φραγμάτων είχε χαρακτηρίσει περίεργη την όλη υπόθεση και είχε «επιφυλαχθεί» για μια ξεχωριστή ανακοίνωση όταν θα είχε ξεκαθαρίσει περισσότερο η ατμόσφαιρα  και θα είχαν περιοριστεί οι γνωστές πολιτικάντηκες ρητορείες των κεντρικών και τοπικών παραγόντων. Οι απαντήσεις των υπουργείων (Οικονομίας –Υποδομών) σε ερώτηση βουλευτών σχετικά με το έργο, θεωρούμε ότι ξεκαθαρίζουν (ή και το αντίθετο, δηλ. συσκοτίζουν) ορισμένα θέματα και επιπλέον επισπεύδουν την ανάγκη άμεσης πολιτικής παρέμβασης. Αυτό κάνει τώρα η ΕΝΑΚ, καλώντας τους κοινωνικούς και πολιτικούς φορείς της Κέρκυρας – επίσης – να κινηθούν με αμεσότητα. Βασικές παρατηρήσεις μας είναι οι παρακάτω:  
1) Εμείς έχουμε τοποθετηθεί σαφέστατα υπέρ της εκτέλεσης του έργου. Όπως κάθε έργο μεγάλης κλίμακας, έτσι και το έργο των φραγμάτων έχει και τις «αδύνατες» πλευρές του, όμως τα οφέλη του έργου είναι, αναμφίβολα, πολύ σημαντικά. Το έργο αντιμετωπίζει, το κρίσιμο για το μέλλον, θέμα της υδατικής επάρκειας και αυτονομίας στο νησί, προσφέρει δυνατότητες για ένα άλμα στην εξέλιξη του πρωτογενούς τομέα της Κέρκυρας (εάν κάποτε υπάρξει πολιτική βούληση και σχέδιο) και περιέχει αντικειμενικά αναπτυξιακά στοιχεία. Η απάντηση των υπουργείων στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ακόμα και αν θεωρηθεί «υπηρεσιακού χαρακτήρα και τόνου» προκαλεί σοβαρές ανησυχίες καθώς είναι δυνατόν, στο περιεχόμενο, να περικλείονται τα απαράδεκτα και πολιτικά αχαρακτήριστα άλλοθι για την εγκατάλειψη του έργου των φραγμάτων, ουσιαστικά λόγω της παρατεταμένης χρονοτριβής και της έλλειψης επαρκούς πολιτικής βούλησης για την αποφασιστική προώθησή του στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα. Άλλωστε είναι γνωστό και έχει ιδιαιτέρως επισημανθεί από πολλές πλευρές (πολιτικές και δημοσιογραφικές) ότι στενεύουν τα χρονικά περιθώρια εκτέλεσης του έργου των φραγμάτων στο πλαίσιο του ευρύτερου έργου «Ύδρευση Κέρκυρας – Παξών»  προϋπολογισμού 286 εκατ. ευρώ. Η ΕΝΑΚ εκτιμά ότι αυτή η έλλειψη βούλησης διαφόρων παραγόντων να προχωρήσει το έργο, μπορεί να εξηγήσει τις χρονοτριβές και τις «δυστοκίες» που παρουσιάστηκαν και που εξαντλούν επικίνδυνα τον ωφέλιμο χρόνο. Εάν η εκτίμηση αυτή επιβεβαιωθεί, τότε μπορούμε βάσιμα να μιλάμε για συνειδητή εξαπάτηση του κερκυραϊκού λαού και θα υπάρχουν ανοιχτά τα ερωτηματικά και τα θέματα σχετικά με το ποιοι συμμετείχαν σε αυτή την ιστορία εξαπάτησης και με ποιους στόχους. Και πάλι ανακύπτει ένα θέμα, το γνωστό θέμα, με την δυστοκία, τις περιπλοκές και τις διαδρομές του τοπικού μπλοκ εξουσίας. Φυσικά και με τις επιδώσεις του. Επίσης θεωρούμε ότι, αυτή τη στιγμή, στις συνθήκες που έχουν πλέον δημιουργηθεί, οφείλουν να τοποθετηθούν δημόσια, συνολικά και ξεκάθαρα οι διατελέσαντες στελέχη του Συνδέσμου Ύδρευσης και Υδάτινων Πόρων, που από τη θέση τους συμμετείχαν και επηρέασαν ( ή όχι) τα διαμορφούμενα γεγονότα.
2) Το πιο απίστευτο και προκλητικό στις απαντήσεις των δύο υφυπουργών (Μαγκριώτης – Ρήγας)  αποτελεί η σύνδεση που οι ίδιοι επιχειρούν ανάμεσα στην πορεία του έργου των φραγμάτων  και στα λατομεία Τρουμπέτα (Χωροεπισκόπων) καθώς επικαλούνται την διαδικασία τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων μετά το κλείσιμο των λατομείων!  Στο σημείο αυτό η υπόθεση γίνεται πιο περίπλοκη και αρκετά πιο σκοτεινή καθώς είναι πασίγνωστο ότι για ενάμιση χρόνο κρατήθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες απόλυτη χρονοτριβή, 18 μήνες πήγαν αναξιοποίητοι, χωρίς καμία δραστηριότητα επί της έκδοσης και έγκρισης των νέων περιβαλλοντικών όρων. Γίνεται όμως, επιπρόσθετα περίπλοκη και σκοτεινή η όλη υπόθεση με την παντελώς αδικαιολόγητη και αβάσιμη «ανάμειξη» του θέματος των λατομείων αφού α) οι υπηρεσίες όφειλαν να γνωρίζουν ότι τα λατομεία Τρουμπέτα είναι κλειστά, καθώς ήταν πλήρως ενημερωμένες. Ήταν ενημερωμένες ότι η άδεια των λατομείων είχε λήξει τον Αύγουστο του 2007, χωρίς δυνατότητα έκδοσης νέας ή παροχή παράτασης κλπ. Ιδιαίτερα γνώριζε το ΥΠΕΧΩΔΕ. β) Ήταν ενημερωμένοι ότι τα λατομεία έκλισαν, πρωτίστως με απόφαση της κρατικής υπηρεσίας που ονομάζεται Επιθεώρηση Μεταλλείων Νότιας Ελλάδας (ΕΜΝΕ) και επίσης δεν μπορεί να αγνοούσαν ότι εκκρεμούσε προσφυγή στο ΣτΕ της Ναυσικάς Κυριάκη (ιδρυτικός πυρήνας ΕΝΑΚ) και άλλων πολιτών, για το κλείσιμο των λατομείων, που εκδικάστηκε στις αρχές του 2008 και ολόκληρο το πρακτικό της απόφασης δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα από την ΕΝΑΚ. Για το συνολικό θέμα, τις λεπτομέρειες και τις διάφορες πτυχές του, υπάρχει ένα ιδιαίτερα σημαντικό, υπεύθυνο και αποκαλυπτικό άρθρο του πρώην Νομάρχη  Κέρκυρας Στέφανου Πουλημένου (ΚΕΡΚΥΡΑ ΣΗΜΕΡΑ 5/ 5/2011 ) του οπίου η θητεία συνέπεσε με τις εξελίξεις στο φάσμα αυτών των θεμάτων και που αποτελεί – κατά την άποψη της ΕΝΑΚ – συμβολή και φώτισμα του προβλήματος. Και πάλι επανέρχεται το ερώτημα. Αφού έχουν έτσι, αντικειμενικά, τα πράγματα, ποιοι είναι οι λόγοι πρόκλησης σύγχυσης και συσκότισης;
3) Επί της ουσίας, αποτελεί στοιχείο ανεύθυνου, ανορθολογικού σχεδιασμού κάθε πιθανότητα συνοριακής επαφής μεταξύ λατομείων και φραγμάτων. Όπως έχει – από πολλές πλευρές – επισημανθεί, είναι απαγορευτικό. Αυτό που αποτελεί πρόταση συμβολής υπέρ του έργου των φραγμάτων και υπέρ της ευρύτερης περιοχής του Βορείου Συγκροτήματος είναι η πρόταση της ΕΝΑΚ για ανάπλαση των πρώην λατομείων και δημιουργία εκεί Αθλητικού – Πολιτιστικού κέντρου.
    Το έργο των φραγμάτων πρέπει και μπορεί να προχωρήσει και οι «προφάσεις εν αμαρτίες» πρέπει να μείνουν πίσω. Αυτό που ιδιαίτερα επισημαίνει η ΕΝΑΚ γιατί μας ανησυχεί περισσότερο, βρίσκεται στην αναφορά του υφυπουργού υποδομών κ. Μαγκριώτη ότι « η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα αξιολόγησης της πρότασης και αν είναι απαραίτητο ορίζει εμπειρογνώμονες που εξετάζουν την σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητα των έργων». Βγαίνει το συμπέρασμα ότι μεταξύ Ελληνικής κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να διαμορφωθούν διάφορες καταστάσεις σχετικές με την τύχη του έργου. Θα παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και θεωρούμε αναγκαίο, γι αυτό και καλούμε, τους φορείς και το λαό να εντείνουν την δική τους πίεση.

Δεν υπάρχουν σχόλια :